Ruth en Jona vormen een origineel duo dat het beste brengt uit uiteenlopende genres zoals tango, barok, bossa nova en avant-garde. Op hun cd 'Pas de Tango' gaan Argentijnse klanken in conflict met muziek van een jonge generatie componisten van bij ons. Een heel arsenaal fluiten, van de frivole sopranino tot de zwoele basblokfluit, wordt begeleid op klassieke gitaar.
Muziek van Piazzolla, D'Angelo, Krähmer, Vivaldi, Ibert, Romitelli,...
Beluister een fragment.
Tiptoe Company is ontstaan als ‘ensemble van “delicate” intrumenten’ onder de vleugels van het Ictus en het Spectra Ensemble. Gitaar, blokfluit, harp, contrabas en cello spelen de hoofdrollen. Tiptoe speelt actuele kamermuziek waarbij het beperkte volume van de instrumenten het uitgangspunt vormt. De relatie tussen instrumentale actie en klank wordt blootgelegd waardoor een ‘muziektheater op microniveau’ ontstaat. Tiptoe werkt samen met componisten zoals Tim Mariën, Patricia Alessandrini, Maurizio Pisati en Frederik Neyrinck en brengt verrassend repertoire van Mauricio Kagel, Fausto Romitelli en José Sanchez-Verdu. Tiptoe ontwikkelt ook interactieve installaties in samenwerking met kunstenaars A. De Causmaecker en Ian Kesteleyn, zoals 'Fonetica' dat te zien was te zien was/is op het Festival Kortrijk, Museum Dr. Guyslain, Big Bang Festival Lille en Het Paleis.
Muzikanten: Jona Kesteleyn, gitaar; Ruth Van Killegem, blokfluiten; Jutta Troch, harp; Pieter Lenaerts, contrabas; Jasmijn Lootens, cello
Beluister een fragment.
Geneviève Lannoy en Jona Kesteleyn zijn beide gefascineerd door de klankenrijkdom van hun instrument, de klassieke gitaar. De zoektocht naar waardevol, maar soms onbekend repertoire voor twee gitaren gaf de aanleiding voor het Duo Dipso. ‘Dipso’, wat in het Oud-Grieks ‘ik heb dorst’ betekent, symboliseert die zoektocht. Met avontuurlijke en gevarieerde concertprogramma’s willen Geneviève en Jona zowel de melomaan als een breed publiek aanspreken.
Muziek van Le Vieux Gaultier, J. K. Mertz, N. Coste, E. Granados, E. Nazareth, A. Jolivet, S. Scodanibbio, H.W. Henze
Beluister een fragment.
Arsis gaat naar het snijvlak tussen poëzie en muziek. De ritmiek in een gedicht van Gezelle wordt op de spits gedreven door de stuwende puls in een tango van Piazzolla. Simon Carmiggelts fijne humor zindert door in vinnige barokmuziek van Vivaldi of Telemann. Vernieuwende poëzie van Van Ostaijen versmelt met 21ste eeuwse kamermuziek, alsof het zo bedoeld was. De uitzonderlijke combinatie van blokfluit, gitaar en klavecimbel biedt een breed spectrum aan mogelijkheden wat klankkleuren, stijlen en sfeer betreft. Arsis kende een groot succes voorstelling als ‘Vivat Vivaldi’ een groot succes tijdens de Gentse Feesten.
Denijs Van Killegem, voordracht; Ruth Van Killegem, blokfluiten; Jona Kesteleyn, gitaar; Guy Penson, klavecimbel
Het repertoire voor klassieke gitaar beslaat bijna vijf eeuwen muziek, maar blijft voor het grote publiek vaak nog onbekend. Jona houdt ervan om die veelzijdigheid en dat rijk verleden, maar ook heden, te illustreren tijdens zijn recitals. Renaissance, barok, klassiek, Latijs-Amerikaans en ‘hedendaags klassiek’ gaan samen in een avondvullend programma.
Muziek van Narvaez, Bach, Ponce, Villa-Lobos, Jobim, Pisati, Sanchez-Verdu en vele anderen (zie ‘repertoire’)